Berlin 2017 Dag 2, onsdag 2a Aug

Började dagen med att fly från hotellet. Rummet är olidligt varmt. Frågade om dom kunde göra något åt det, men dom höll på att reparera ac:n. Så jag fick nöja mig med att dom låste upp fönstret. Fläktar lite mer iaf.
Var betydligt bättre förberedd för tunnelbanan idag och hittade rätt på en gång.

Började med ett besök hos the barn. Riktigt bra ställe. Trevlig personal som gärna pratade om kaffe.
Där drack jag en kopp Nano Challa. Ett Etiopiskt kaffe med smaker utav Nectarine och Jasmin
Köpte med mig en smak låda som innehöll 6st 35 grams påsar med olika kaffe och en tyg kasse. Ska bli kul att testa hemma.
Fick även med en påse Kochere, även detta ett Etiopiskt kaffe. Med smaker utav persika & jasmin.
Missade att den var rostad för Espresso. Aja får se om jag tar med den hem eller om jag kan försöka byta den.
Hittade en riktigt cool bakgård efter besöket hos The Barn, dom bilderna hamnar i galleriet längst ned på sidan.

(C) JimmyB.se – Do not steal or alter my photos!) (Leave a comment or a mail to info@jimmyb.se if you want a copy)

(C) JimmyB.se – Do not steal or alter my photos!)

Fortsatte därefter att promenera till Five Elephant. Det stället var lite mer stressigt och störig musik som gjorde det svårt att prata.
Dom handbryggde inte på plats. Det var lite tråkigt men helt ok kaffe.
Även här blev det en kopp med Etiopiskt kaffe. Drack en kopp Biftu Gudina, tror jag druckit den tidigare. Undrar om den inte vart med i Bean portals prenumeration tidigare, den kändes väldigt bekant. Smakerna i denna är utav citron, svart te, magnolia och persika.
Det svarta teet  slår igenom ganska mycket och det var jag kände mest i smakerna.

(C) JimmyB.se – Do not steal or alter my photos!)

Sedan gick jag vidare med lite omvägar och bakgator för att se så mycket som möjligt. Hamnade efter en stund hos Father Carpenter som ligger fint placerat på en innergård. Missade skyltarna utanför som sa att man inte fick gå in för att beställa. Dom vill att man ska sätta sig utanför så kommer en servitris och tar beställningen. Men jag pratade med någon där inne som ohörbart sade vilket kaffe som serveras idag. Såg ut som dom iaf handbryggde.
Personalen var mycket trevliga trots mitt misstag att kliva rakt in och enkla att prata med.
Här blev det överanskade (haha) nog ännu en kopp Etiopiskt kaffe ifrån Fjord kafferosteri.
Sidamo Q med smaker utav fläderblom, citrongräs och honung. Det var riktigt smarrigt!

(C) JimmyB.se – Do not steal or alter my photos!)

Efter besöket hos F.C så promenerade jag vidare till Schwarzenberg e.v. En liten gränd där det finns några fik och ett Anne Frank museum. Jag gick dit för att kolla på grafittin som finns där. Massor med häftiga både stora och små målningar.

Efter det så promenerade jag planlöst en stund. Såg det där berömda tv tornet typ hela tiden så jag funderade på om jag skulle ta ett besök dit.
Blev hungrig på vägen och köpte ett par hamburgare på en donken som jag passerade. Den ena gav jag bort till en hemlös person som såg ut att ha sin “bostad” under en bro i närheten.
Väl framme vid tv tornet såg jag skyltar som upplyste en efter att man köpt biljett så skulle det vara ungefär en timmas kö innan man kunde åka upp. Där tappade jag intresset.
Letade istället reda på en tunnelbana för att ta mig tillbaka till hotellet. Känndes som jag behövde vila en stund. Det var riktigt varmt och kvavt ute. Tunnelbanorna i Berlin är väldigt varma och dåligt ventilerade.
Dom har inga skyltar i tågen, så man vet inte riktigt vart man befinner sig. Det är svårt att höra vad dom säger i högtalarna. Men det funkar helt ok att ta sig fram.
Efter en liten vilostund på hotellet så passade jag på att testa deras minimala gym. Fick igenom ett pass, det var skönt att träna lite.
Klockan började bli dags för middag och jag kollade upp om det fanns någon vettig klädesbutik i närheten. Tog med mig några för få kortärmade skjortor. Låg en H&M bara något kvarter ifrån hotellet så dit begav jag mig och hittade ännu en Vapiano där. Men den var snäppet värre än igår. Lång kö tid och väldigt högljutt.
Hittade en riktigt cool gammal trasig kyrka i närheten som ni kan se i bilderna nedan och så hittade jag Berlins motsvarighet till NK. Shit pommes vilket galet stort varuhus med endast dom finaste och dyraste märken som finns.
Det var väl ungefär det jag hann med under dag två. Har inte gjort några planer för morgondagen ännu, men det blir nog ungefär samma som idag. Åka tunnelbana, promenera en hel del och dricka en massa kaffe.

Här nedan kommer ett galleri med resterande bilder från dag 2.
Jo, det höll jag på att glömma. Det satt massa fina texter hos F.C på krittavlor. Den som jag har ovanför huvudet är en text utav John Keats.
Vill man läsa hela texten så finns den här.